Świetlica Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Mławie działa od poniedziałku do piątku. W poniedziałek , wtorek, środa, czwartek od 7.00 do 15.30, natomiast w piątek od 7.00 do 15.00. Ze świetlicy korzystają niemal wszyscy uczniowie. Wychowawcami są: Małgorzata Timoszuk-Czupryn, Justyna Welenc-Dubińska oraz Ewa Wrzesińska.
Głównym celem działalności świetlicy jest zapewnienie uczniom opieki w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych, oczekującym na zajęcia rewalidacyjne, podczas nieobecności nauczyciela, bądź oczekującym na środek transportu.
Wychowawcy świetlicy prowadzą zajęcia zgodnie z miesięcznym planem pracy i wytycznymi w miesięcznych planach pracy, realizując cele opiekuńczo – dydaktyczno – wychowawcze.
Dzieciom przebywającym w świetlicy oferuje się różnorodne formy zajęć świetlicowych. Organizowane są między innymi:
- Zajęcia plastyczno – techniczne; wymienić tu można:
– Rysowanie ołówkiem, kredkami;
– Malowanie farbami;
– Wycinanki, wydzieranki, wyklejanki;
– Wykorzystanie do pracy ogólnodostępnych materiałów.
- Zajęcia umuzykalniające:
– Śpiewanie piosenek;
– Zabawy ruchowe przy muzyce;
– Słuchanie różnorodnej muzyki.
- Zajęcia z wykorzystaniem środków audiowizualnych:
– Oglądanie bajek, filmów.
- Zajęcia rekreacyjno-ruchowe:
– Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu;
– Zabawy w grupach;
– Ćwiczenia doskonalące sprawność fizyczną.
Wychowankowie mają również czas na swobodne zabawy, zgodnie
z ich zainteresowaniami. Korzystają z gier i zabawek zgromadzonych w świetlicy. Wśród wielu różnorodnych form zajęć świetlicowych najbardziej lubianymi przez dzieci są zajęcia o charakterze plastyczno-technicznym oraz zabawy ruchowe, dlatego poświęca się im dużo czasu. Prace uczniów eksponowane są na świetlicy, pozwalając tym samym zaistnieć uczniom, którzy biorą czynny udział w zajęciach plastyczno-technicznych. Dzieci rozwijają własne zdolności, podnoszą wiarę we własne możliwości.
Z rodzicami omawiane są sprawy dotyczące funkcjonowania dziecka w środowisku rodzinnym i szkolnym. Rodzice otrzymują informacje o zachowaniu, zainteresowaniach dziecka w świetlicy. Współpraca z nauczycielami, pedagogiem i psychologiem przebiega na bieżąco. Przekazujemy niepokojące informacje o zachowaniu dziecka, otrzymujemy wskazówki odnośnie metod pracy z określonym wychowankiem. W ten sposób staramy się przeciwdziałać przemocy słownej, czasami i fizycznej.
Plan pracy zaplanowany na I semestr został zrealizowany w całości, co zostało udokumentowane zapisami w dzienniku zajęć.
WNIOSKI:
- Pracować nad poprawą zachowań uczniów sprawiających problemy wychowawcze.
- Doskonalić zdolności i zainteresowania wychowanków.
- Kontynuować podjęte zadania wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńcze.